Aspia – En investering i medarbetarnas hälsa

1299998435-Aspiaknallen

Att satsa på medarbetarnas välmående är en självklarhet för Aspia. Med en stark företagskultur där hälsa och hållbarhet står i fokus ville företaget ge sina medarbetare fri tillgång till en plattform fylld med inspiration och kunskap inom allt från träning och kost till sömn och mental hälsa. Wellr blev den perfekta lösningen.

Lanseringen av Wellr blev en engagerande resa där interna ambassadörer spelade en nyckelroll i att skapa nyfikenhet och driv. Med en stegräknartävling som kickstart, strategisk kommunikation och ett långsiktigt fokus på hälsofrämjande insatser har Aspia integrerat Wellr som en naturlig del av sitt hälsoarbete.

Hur gjorde ni för att lansera Wellr internt?

Vi började med att kommunicera om Wellr till vår ledningsgrupp och våra chefer som verkligen gillade upplägget, möjligheten och innehållet, för att därefter informera på vårt intranät om Wellr som ett fint komplement till hälso- och sjukvårdsförsäkringen via Skandia som vi erbjuder alla medarbetare. Vi rivstartade lanseringen tillsammans med våra Kulturambassadörer som anordnade en stegräknartävling via Wellr, och på så sätt var det många som direkt gick in i och anmälde sig och såg samtidigt mycket annat bra i appen.

Vilken roll spelade era interna ambassadörer för att driva engagemanget?

Engagemanget och de återkommande projekten som Aspias kulturambassadörer tar fram och hjälper till att skapa, spelar stor roll i spridningen och aktiveringen av våra olika återkommande projekt och events så de var helt klart en bidragande faktor till det stora engagemanget.

Vad gjorde ni för att skapa intresse och nyfikenhet innan appen släpptes?

Genom att peppa och informera om den kommande stegräknartävlingen (vi har många vinnarskallar..) plus möjligheter till digitala hälsokontroller bland annat, men vi tror också att anonymiteten lockade då vi har valt att inte ha någon som helst möjlighet till spårning, dvs alla medarbetare ligger på samma nivå och i samma grupp.

Har ni några planer på hur ni ska fortsätta utveckla engagemanget kring Wellr framöver?

Ja, vi kommer bland annat att ha en föreläsning för våra chefer om vikten av främjande hälsoarbete och vad det faktiskt kostar medarbetaren, men även oss som arbetsgivare när vi har medarbetare som inte mår bra och är sjukskrivna. Vi kommer även att erbjuda våra medarbetare en kortare föreläsning om klimakteriet och samtidigt uppmärksamma om allt det fina material som finns i appen. Det är bara ett axplock av vad vi tänker oss, det finns ju egentligen hur mycket som helst

Vilka råd skulle ni ge till andra företag som funderar på att lansera Wellr?

Kör! Det finns fantastiska möjligheter att använda materialet som finns och det är bara vi som kund som avgör vad och hur mycket vi vill använda.

Att ha någon form av tävling vid själva aktiveringen i samband med släppet tror vi är avgörande för att få så många medarbetare som möjligt att skriva in sig/ladda ned/starta konto direkt vid lanseringen.

Våra kontaktpersoner på Wellr är väldigt proaktiva och kreativa och finns alltid nära till hands om vi vill bolla och diskutera olika möjligheter. Det märks att de är stolta över sin produkt och vill hjälpa oss att ytterligare förbättra vårt arbetsmiljöarbete.