Wellr Log in

Praktiska råd för att hantera stress och oro under coronapandemin


Praktiska råd för att hantera stress och oro under coronapandemin


Coronapandemin har vänt upp och ner på mångas vardag. De flesta av oss tillbringar betydligt mer tid i hemmet just nu, på grund av till exempel sjukdom, karantän, hemarbete eller social distansering. Nedan finner du tips och råd om hur du kan sänka din stress och oro under krisen.

Kost
Under perioder med mycket stress så är det särkilt viktigt att tänka på vad du äter. En balanserad kost skapar hälsosam energi, ork, kraft och är en förutsättning för god återhämtning. I en stressfylld tillvaro det vara extra fördelaktigt att tillföra olika vitaminer och mineraler som magnesium, kalcium, zink samt B-, C- och E-vitaminer i din kost och att undvika snabba kolhydrater.

Fysisk aktivitet
Regelbunden fysisk aktivitet och motion gör att kroppen kan ta hand om stresshormoner, vilket gör att du kan hantera oro, ångest och stress bättre. När du motionerar frisätts signalsubstanser i hjärnan som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning samt problemlösnings- och koncentrationsförmåga förbättras också, under förutsättning att den fysiska aktiviteten är måttlig.

Medveten närvaro – Mindfulness
Den största utmaningen i mindfulness ligger i att fästa uppmärksamheten på vad som händer just nu. För det är bara just nu vi kan leva, växa och uttrycka våra känslor. Det är nuet vi går miste om när vi ägnar åt oss åt att planera eller oroa oss för framtiden. Samma sak händer när vi grämer oss över saker som redan hänt.

Öva dig på att lägga märke till saker som du mår bra av, till exempel en människas leende, skönt väder, varmvatten eller ett vänligt beteende från en annan människa. Du lär du din hjärna att lättare uppmärksamma liknande information i framtiden. Då kan det även bli lättare för dig att lägga märke till sådant som ger dig glädje och tillfredsställelse i livet.

Sömn
Sömnen är kanske den enskilt viktigaste faktorn för att motverka stressens negativa effekter. De flesta människor behöver åtta timmars sömn per natt för att bli fullt återhämtade. Ett faktum som kanske bidrar till ännu mer stress eftersom ett symptom på stress är just sömnsvårigheter. Men det finns knep att ta till: 

  • Gå upp och gå och lägg dig samma tid varje dag. De personer som vaknar och går och lägger sig vid ungefär samma tider varje dag får en betydligt effektivare och mer återställande sömn än de personer som sover lika länge men med oregelbundna tider. 
  • Se till att börja varva ner i god tid innan du lägger dig, helst utan mobil, dator eller andra skärmar. Ta hellre ett bad eller läs en bok. Håll sovrummet mörkt och svalt.
  • Undvik även stimulantia som nikotin, koffein och alkohol i god tid innan du går och lägger dig, eftersom dessa ämnen försämrar din sömnkvalitet.

Praktiska råd för att hantera stress och oro under coronapandemin
Nya rutiner under två veckor:

  • Undvik koffein (kaffe/te/sportdrycker/Coca cola) efter kl 16.00.
  • Gå upp och gå och lägg dig samma tid varje dag (förslagsvis 22.30 – 06.30)
  • Undvik TV, smartphone, ipad och liknande stimulans 30 minuter innan du går till sängs.
  • Använd inte rökning, alkohol eller andra droger för att hantera dina känslor. 
  • Begränsa oron genom att minska tiden som du och din familj ägnar åt att följa mediebevakning som du upplever som upprörande. 
  • Avslappningsövningar. Försöka att arbeta med avslappningsövningar 15-20 minuter varje dag. Ett bra exempel på övningar är Kroppsscanning eller Andrum som båda finns tillgängliga för Wellrs prenumeranter.

Mer ork börjar på jobbet.

Boka webbdemo